John Cage - John Cage John Cage kimdir? John Cage sözleri, ve kısaca hayatı..

Sayfamızda ABD, Besteci, Filozof, Yazar, Baskıcı John Cage hakkında bilgiler yer almaktadır. Kısaca John Cage Kimdir? Hayatı ve Sözleri derlenmeye çalışılmıştır. DemliSozler.com, Sözler, Aforizmalar, Bugün doğanlar, Bugün ölenler, Kimler geldi, kimler geçti, Biyografiler, Kısa Hayatlar, Demli sözler, kimin sözü, söz sahibi, sahibinden sözler, demli, sözler, demli sözler, alıntılar, hayatlar, kim söylemiş
John Milton Cage Jr. ABD'li besteci, filozof, yazar ve baskıcı (printmaker).

Los Angeles'ta doğan Cage, liseyi sınıf birincisi olarak bitirdi. 1938 yılında Seattle'da vurmalı çalgılar orkestrası kurdu. Aynı yıl değişik bir piyanoyu konserlerinde kullanmaya başladı. Cage, bu ilginç piyanonun tellerini birbirine bağlayıp, aralarına lastik, tokmak, tahta gibi değişik cisimler yerleştirerek, geleneksel tınısından farklı sesler yakaladı.

İlk yapıtına "Landscape No: 5" adını verdi. 42 plaktan çıkan sesleri önce bir manyetik teyp bandı üzerine kaydetti, sonra bunu kesti, değiştirdi ve tekrar birleştirdi. 29 Ağustos 1952 tarihinde üç akımı bir tek nota çalmadan canlandıran 4'33" (dört dakika otuz üç saniye) adlı bestesiyle sessizliğin, müziğin bir öğesi olduğu mesajını vermek istediğini söylemiştir. Cage, bu besteyi yapmasına neden olan en önemli etkenin, yakın arkadaşı ressam Robert Rauschenberg olduğunu söylemiştir. 1951'de Rauschenberg, "Beyaz Boyamalar" adını verdiği bir seri tabloyu yapar. Tümüyle beyaz boyalı 7 parçadan oluşan bu yapıt, besteciye esin kaynağı olmuştur.

2002 yılında Mike Batt, "Bir Dakika Sessizlik" (A Minute's Silence) adını verdiği bir beste yaptı. Bu da Cage'in bestesi gibiydi fakat, sessizlik süresi 1 dakikaydı.
kaynak: wikipedia


Başka bir kaynaktan John Cage

ABD'li besteci. Sesin doğası üzerine araştırmaları ve yenilikçi anlayıştaki müziğiyle etkili olmuştur.

5 Eylül 1912'de, Los Angeles'da doğdu. Çeşitli buluşları olan bir elektrik mühendisinin oğludur. Küçük yaşta piyano öğrenmeye başladı. Gençliğinde, özellikle Avrupa'da geçirdiği yaklaşık bir buçuk yıllık dönemde, müziğin yanı sıra şiir, resim ve mimarlıkla da ilgilendi. 1931'de ABD'ye döndükten sonra ise, müzik başlıca uğraşı oldu. Önemli bir Schönberg yorumcusu olan piyanist Richard Bühling'den kompozisyon dersleri aldı. Daha sonra, besteci Henry Cowell'in derslerini izledi, 1934'te ise Schönberg'in öğrencisi oldu.

Bu dönemde Cage'in ilgi alanı, Schönberg'in öğrettikleriyle sınırlı kalmamış, vurmalı çalgılar müziğine ve modern dansa da yönelmiştir. Vurmalı çalgılar müziği üzerine çalışırken, sessizliği de müziğin bir öğesi olarak kavraması, daha sonra girişeceği deney ve yeniliklerin temellerinden birini oluşturur.

İki yıl kaldığı Seattle'da, Bonnie Bird'ün dans derslerine besteci ve eşlikçi olarak katıldı. Bu sırada, piyanonun telleri arasına vida, lastik vb. gibi cisimler yerleştirerek oluşturduğu 'Hazırlanmış piyano' (pre-pared piano), Cage'in çağdaş müziğe en önemli katkılarından biri sayılmaktadır. Sanatçı, 'Hazırlanmış piyano' için birçok yapıt yazmıştır.

1939'dan başlayarak müzik çalışmalarında elektronikten de yararlanmayı deneyen Cage, 1943'te, New York Modern Sanat Müzesi'nde verdiği bir konserle dikkati çekti ve giderek, önemli bir yenilikçi (avant-garde) müzikçi olarak tanındı.

Ancak, yenilik denemeleri, her zaman olumlu tepkilerle karşılanmamıştır. 1958'de New York'taki Town Hall'de düzenlenen ve toplu yapıtlarım sunan bir konserde yer alan Piyano ve Orkestra için Konçerto, daha önceki yapıtlarını beğenen izleyicilerin bile tepkisiyle karşılanmış, 1964'te de, Atlas eclipticalis adlı yapıtının Leonard Bernstein yönetimindeki New York Filarmoni Orkestrası tarafından sunulmasından sonra Cage, hem izleyiciler, hem de kimi orkestra üyelerince ıslıklanmıştır.


Sanatçının oldukça çeşitlilik gösteren ilgi alanlarından, müziğini belki de en çok etkilemiş olanı Doğu felsefesi, özellikle Zen Budizm'di. 1945'te Hintçe öğrenmeye ve Zen Budizm üzerine çalışmaya başlamıştı. 1950'den sonra belirsizlik ilkesine dayanarak geliştirdiği rastlantısal müzikte, Doğu felsefesinden esinlenmişti.

1954'te New York yakınlarındaki küçük bir yerleşim merkezi olan Stony Point'e gitti ve burada mantarları incelemeye girişti. Kısa sürede uzmanlaşarak, New School for Social Research'te bu konuda dersler verdi. 1962'de New York Mantarbilim Derneği'ni kurdu. Ayrıca, müziği, mantarları ve daha birçok konuyu kapsayan, yaşamın kendisini ya da çeşitli yönlerini ele alan konuşmalar yaptı.

Cage'in ilgi alanlarında görülen bu çeşitlilik, kişiliğinin belirgin bir özelliğini oluşturduğu gibi, müziğinin ve müzik anlayışının gelişimi üzerine de ipucu sağlamaktadır. 1930'larda yoğun olarak müzikle uğraştığı sırada, Stravinski'nin öncülük ettiği Yeni-Klasikçilik ve Schönberg'in on iki ton tekniği genç müzikçiler için, aralarında seçim yapılacak iki seçenek durumundaydı. Her türlü sesin müzikte yeri olabileceğini düşünen Cage'in, böyle bir ortamda, kromatik dizideki on iki sese de eşdeğer ağırlık vermeyi gözeten Schönberg'in yöntemine yönelmiş olması doğaldır. Ancak, vurmalı çalgılar üzerine yaptığı çalışmalarda, Schönberg'in sisteminin bu tür müzik için uygun olmadığı sonucuna vardı. Sessizliğin de, sesle birlikte ve onun karşıtı olarak varolduğunu düşündü. Sesin temel özellikleri olan yükseklik (perde), tını, şiddet ve süreden, sadece süre sessizlik için söz konusu olabilirdi. Bu görüşten hareketle Cage, armoni ve melodiyi bir kenara bırakarak, zaman öğesine, yani ritmik yapıya dayanan bir müzik geliştirdi. Onun hazırlanmış piyanosu da, beklenmedik ve belki daha önce duyulmamış sesler elde etmeye yönelik bir çaba sayılmalıdır. 4' 33" (Dört Dakika Otuz Üç Saniye) adlı yapıtında ise bir ya da daha fazla çalgı sahnede yer alır ama yorumcular hiçbir şey çalmazlar. Sadece, istedikleri herhangi bir şekilde bölümlerin bittiğini belirten hareketler yaparlar.

Zen Budizm'le olan ilişkisi, Cage'in müzik anlayışına önemli etkiler yapmış, özellikle rastlantısal müziğe yönelmesinde ve belirsizlik ilkesini gözetmesinde rol oynamıştır. Kimi yapıtlarında, eski bir Çin kaynağı olan I Ching'de ('Değişimler Kitabı') belirtilen yöntemleri kullanmaya başladı. Sanatçı 1950 öncesi yapıtlarında dışavurumcu bir anlayışın egemen olduğunu düşünmüş, rastlantıya ve yorumcuların, hatta izleyicilerin katkılarına yer bırakabilen bir tarzı benimsemeye başlamıştır. Böyle bir eğilim, aynı zamanda, müziğin, aklın ya da ahlaksal ve estetik yargıların sınırlamasından bağımsız olarak, yaşamın bütününü kapsamasını ve doğal süreçlerle uyuşmasını amaçlıyordu. Bu yönüyle Cage, Gerçeküstücülük ve Dadacılık'm da etkisindedir.

Cage'in 1960'ta Lejaren Hiller ile birlikte gerçekleştirdiği HPSCHD adlı gösteri, onun hem bu anlayışını, hem de elektronikten yararlanmasını örnekleyen önemli bir üründür. Dört buçuk saatlik bu yapıtta, teknoloji ve rastlantının etkileri birleştirilmiştir. Yapıtın adı, harpsikord sözcüğünün, bilgisayar kullanımının gereklerine göre kısaltılmasıyla oluşturulmuştur. Harpsikord soloları, Mozart'ın 'Zar Aracılığıyla Vals Bestelemeye Giriş' adlı çalışmasına ve çeşitli bestecilerden alman temalara dayanır. Bu temalar, bilgisayar aracılığıyla işlenir, ancak, bilgisayarın kullanımı için başvurulan sayılar, I Ching'den çıkarılmıştır. Yapıtın yirmi bir dakika süren plak kaydında ise dinleyici, bilgisayarın işlemiş olduğu ve albümle birlikte verilen bilgilere uygun biçimde, stereo aygıtının düğmeleriyle oynayarak müziğin oluşturulmasına katılır.

Cage hakkındaki değerlendirmeler,hemen her zaman, oldukça farklı, hatta karşıt olmuştur. Bununla birlikte, müzik anlayışı ve notasyonuna getirdiği yenilikler, sesin doğası üzerine araştırmaları, besteleri ve gösterileriyle birçok müzikçi, ressam ve koreografı etkilemiştir.

kaynak: R. Dunn, John Cage, 1962; C. Tomkins, The Bride and the Bachelors: The Heretical Courtship in Modern Art, 1965; P. Yates, Twentieth Century Music, 1967. Türk ve Dünya Ünlüleri Ansiklopedisi
Önemli : "John Cage" hayatı ve sözleri hakkında hazırlanan bu sayfada bir hata olduğunu düşünüyorsanız veya düzenleme istiyorsanız, geri bildirimde bulunabilirsiniz..
Teşekkür ederiz. demlisozler.com
Bu içerik 1433 görüntüleme aldı.

Bu içeriğe ilk yorumu siz bırakın!

İçeriğe Yorum Yapın

John Cage - John Cage

John Cage

ABD, Besteci, Filozof, Yazar, Baskıcı
Doğum Tarihi : 5 Eylül 1912
Ölüm Tarihi : 12 Ağustos 1992
Başak Burcu

BİYGORAFİLER ALFABETİK SIRALAMA

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U V Y Z Q

İÇERİKLER

Kırmızı Başlıklı Kızın Büyükannesi
Hikayeler
Kırmızı Başlıklı Kızın Büyükannesi

Bir zamanlar, sakin bir köyde, sevimli ve yaşlı bir kadın yaşardı. Herkes ona "Büyükanne" derdi. Gençliğinde, birçok macera yaşamış, hayatın her yönünü tecrübe etmişti. Şimdi, huzur içinde yaşamak, çiçekleri sulamak ve torununun zaman zaman yaptığı ziyaretleri beklemekten mutluydu.

Devamı..
Kırmızı Başlıklı Kız'ın Avcısı
Hikayeler
Kırmızı Başlıklı Kız'ın Avcısı

Bir zamanlar, ormanın derinliklerinde, cesur bir avcı yaşardı. Doğanın seslerini dinlemeyi seven, her gün ormanda dolaşarak av peşinde koşan biriydi. Bir gün, avcı ormanda dolaşırken, garip bir sessizlik hissetti. Doğa, sanki bir tehlikenin yaklaştığını hissediyor gibiydi.

Devamı..
Kırmızı Başlıklı Kız'ın Kurdu
Hikayeler
Kırmızı Başlıklı Kız'ın Kurdu

Bir zamanlar, yeşil ve yoğun bir ormanda, karnı acıkmış bir kurt yaşardı. Diğer hayvanlar, onunla pek dostça davranmazdı çünkü kurdun hırslı bir yapısı vardı. Bir gün ormanda dolaşırken, mavi gökyüzünün altında küçük bir kızın cıvıl cıvıl sesini duydu.

Devamı..

İçerik Kategorileri..

Güncel Haber Hikayeler Makaleler Oyun Şiirler

İçerik Ekle Söz Ekle Biyografi Ekle Kanala Katıl